Ny version af marxismetræet uploadet (d.12.09.13)

Marxismetræet 11.sept.13-01

Her er den nyeste version af marxismetræet! (prøv at trykke på billedet)

Det tog en del arbejdstimer at overføre alle teksterne fra Photoshop til Illustrator og organisere dem på ny. Men Illustrator fungerer langt bedre til formålet, og arbejdsflowet er blevet en hel del bedre nu, så det har været det hele værd.

Der er også tilføjet 7-8 nye teksterstykker i forhold til den forrige version af træet og flere tekster er naturligvis på vej. Særligt den kinesiske gren er blevet udvidet. Jeg har også tilføjet nogle nye navne, der med tiden får tekster knyttet til sig. For at integrere kritikken, har jeg ligeledes tilføjet en prokapitalistiske/kontramarxistiske gren, som jeg glæder mig til at dykke lidt ned i (igen) på et tidspunkt. Bibliografierne er nu også tilføjet de enkelte artikler, så man hurtigt kan orientere sig om hvorfra mine informationer stammer.

Udover disse ændringer at selve træet, har jeg også lavet en revidering af træets metatekst, som nu fremstår en kende mere klar og mere nuanceret. Såvel træet som metateksten er i løbende udvikling.

Efterhånden som jeg arbejder med træet, bliver det i stigende grad klart, at det er et projekt som blot kan udvikles, aldrig afsluttes. Træet er levende som den læring det faciliterer.

Med udvidelsen er træets størrelse gået fra at være 200*200 cm til nu at være 300*300 cm. For at give denne størrelse lidt perspektiv, skal det nævnes, at brødteksten er skrevet med Perpetua, størrelse 8. At få printet en mere udviklet version af træet i fuld størrelse, ville være fantastisk at gøre en dag!

En tak skal lyde til Lars Axel Petersen fra RUC, som har givet nogle værdifulde kommentarer til den første version af træet, der helt klart inspirerer den fortsatte læringsproces, som knytter sig til udviklingen af træet.

Leave a comment